Keltisch concert

Herdenking en viering bevrijding van Tilburg; traditiegetrouw herdenkt Tilburg de bevrijding van haar stad op 27 oktober. Onder deze noemer zouden wij gaan concerteren als men (Gemeente Tilburg) niet anders besloten had.

Toch bleef dit concert op de agenda staan, omdat het in ons tijdsbeeld past. Onze voorbereidingen van het laatste half jaar werden vruchtbaar vertaald in twee grandioze uitvoeringen die zelfs onze verwachting overtroffen. Verlegen ondergingen wij na afloop van beide concerten in de foyer een lawine van superlatieven:

  •  ”Beste …., het was echt geweldig!!!! Complimenten aan iedereen, het  orkest, de band, en de blazers/drummers  het klopte allemaal! Genoten van een avondje uit zoals die hoort te zijn!!”
  • ”Wat prachtig, kippenvel!”
  • ”Wat mooi. We zijn er stil van.”
  • ”Het was een geweldige middag, we genoten van jullie orkest en ook van de   gastorkesten.”
  • ”Ik heb er vooral enorm van genoten, alles de sfeer en het plezier ook waarmee alle muzikanten c.q zangers, danseressen op het podium stonden, en niet te vergeten de prachtige beelden op het grote scherm erachter.”
  • ”Ik was 2 jaar geleden in Schotland, dus ja, dan ben je echt wel even terug.”
  • Albert (Ogham): “Jullie waren vandaag beter dan gisteren!” (Zo zie je maar weer)

Zelfs Facebook ontplofte.

Een veelvoud van complimenten, waarbij zelfs enkele tranen werden weggepinkt. Naar verluidt bevonden zich bezoekers onder het publiek met Schotse roots.

Met een vleugje nostalgie in het lijf bezocht men de Tilburgse concertzaal en het Seniorenorkest Tilburg.

Het concert startte met het gevoelige ‘Danny Boy’ gezongen door zanger/presentator Marco Geboers. Na zijn inleiding kwamen het Seniorenorkest Tilburg, Ogham en Dutch Pipes and Drums aan de beurt en ieder deed zijn of haar ‘Penny in the pocket’. Onze majestueuze werken, zoals  ‘Game of Thrones’ en ‘Lord of the Dance’ werden met klaterend applaus ontvangen, terwijl even later Ger Martens op Euphonium excelleerde met ‘Scottish Souvenir’. Zowel Ogham als Dutch Pipes and Drums kregen de gelegenheid hun eigen stukken te spelen. Met Schots elan kwamen hun ballades en snellere werken voorbij.Het gevoelige ‘Calledonia’ begeleid door het SOT, werd opgevolgd door het snellere ’Whisky in Killin’ waar Schots/Keltische folklore tot zijn recht kwam.

De humor kwam voor de pauze, zodat men opgewekt en met schorre keel naar koffie en borrel kon. ‘Donald (Danny) Where’s your Trousers’ werd het slotnummer. Een maat van vier tellen was voorbehouden voor het publiek, men mocht dat invullen met de kreet: “Danny, where’s your Trousers”

Na de pauze werd er vaart gezet met het snelle ‘St. Patrick Dances’ met daarbij het lichte voetenwerk van de danseressen in hun mooie kostuums. Ook opnieuw gevoelige werken met fraaie zang en verfijnd vioolspel, begeleid door het SOT, hield de aandacht van ons gehoor vast. Voor ons is het ook geweldig om daar deelgenoot van te zijn.
Na deze ‘Rare Turpin Hero’ en ‘Beggarman-set’ mochten Ogham en Dutch Pipes and Drums zich storten op ‘Maggie Lauder’ om hierna met z’n allen ‘Mull of Kintyre’ (van Paul McCartny) gestalte te geven. Dit wereldberoemde werk werd opgevolgd door het eerder genoemde ‘Lord of the Dance’. Het statige intro ’Cry of the Celts’ ging met klokkenspel het snelle werk vooraf. Een klaterend applaus overviel ons na 185 maten.

Een laatste nummer van Dutch Pipes and Drums luidde het einde van ons concert in en met het volkslied ‘Highland Cathedral’ en ‘Scotland The Brave’ door alle muzikanten en danseressen sloten we af.

Twee geweldige concerten, twee geweldige ervaringen. We gaan aan het werk om dit te overtreffen. Op zaterdagavond was het bijkomen met borrel, dankwoord en een lekker buffet. Dank aan allen die dit mogelijk maakten.

Geert van Nunen