Over ons

Muziekvereniging De Nieuwe Koninklijke Harmonie is voortgekomen uit het Harmonieorkest dat al bestaat sinds 1843: de oudste Harmonie van Tilburg.

In 1820 werd in Tilburg door enkele vrienden het muziekgezelschap De Harmonie opgericht. Het speelde in cafés en bij speciale gelegenheden. In de Sociëteit Philharmonie verzorgde het orkest vaste vrijdagavondconcerten. De Harmonie werd in 1839 ontbonden. Door de opheffing van vrijwel alle militaire muziekkorpsen, wegens de economische depressie in 1843, kwam er daarna meer belangstelling voor muziekgezelschappen uit alle lagen van de bevolking. In 1843 werd de Nieuwe Harmonie opgericht, die ook een sociëteit ging exploiteren. Omdat het gezelschap geregeld had opgetreden voor koning Willem II en diens uitvaart in 1849 had begeleid, verkreeg de Nieuwe Harmonie in 1850 het predicaat “Koninklijk”. In 1878 betrok de ‘NKH’ in de Stationsstraat een fraai sociëteitsgebouw met een concertzaal en een feesttuin. Het oorspronkelijke gebouw werd in 2021 volledig verbouwd en gerestaureerd en ingericht als Huis van Muziek met als vaste bewoners naast onze Muziekvereniging, restaurant ‘De Harmonie’ en het Kessels Museum.

Muziekvereniging De Nieuwe Koninklijke Harmonie: forever young!

Wij hebben een simpele missie: voor jong en oud samen muziek mogelijk maken in een gezellige ambiance. Er wordt op alle fronten volop muziek gemaakt. Onze vereniging herbergt verschillende orkesten en muziekgezelschappen: het Harmonieorkest, Intermezzo, het Laatbloeiersorkest en het Klarinet ensemble. Onze activiteiten vinden altijd op maandag plaats in het Huis van Muziek, Stationsstraat 26 Tilburg.

Onze dirigent
Sinds maart 2020 leidt Maarten Jense alle NKH orkesten.
Als klarinettist studeerde hij aan de conservatoria in Utrecht en Tilburg, met lessen in compositie en orkestdirectie. Hij doceert klarinet aan de Cultuurschool Hilvarenbeek, dirigeert diverse (harmonie)orkesten, en is ruim 25 jaar leider van het KlarinetNsemble en het Regionaal Seniorenorkest Midden-Brabant, dat onder zijn leiding groeide naar 80 muzikanten.
Zijn composities en arrangement worden wereldwijd uitgevoerd door beroeps- en amateurmuzikanten.